Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Challenger50 van 2018

Recruitee

Wat: recruitment-software
Wie: Perry Oostdam (31) en Paul Smoczyk (30)
Daagt uit: recruitmentbedrijven
Sinds: 2015
Omzet (2017): 1,4 miljoen euro
Medewerkers: 38
Website: Recruitee.com

De arbeidsmarkt is krap en de zogeheten war on talent viert zijn hoogtijdagen. Ondernemers Perry Oostdam (31) en zijn Poolse compagnon Paul Smoczyk (30) merkten dat bedrijven in toenemende mate wilden werken zonder recruitmentbureaus. Liever pakten ze het recruitment zelf aan dan het uit te besteden aan een dure headhunter of omslachtig selectiebureau.

De vraag was echter: hoe? Oostdam en Smoczyk denken daar met Recruitee de oplossing voor te hebben. Hun recruitmentsoftware as a service helpt bij het aantrekken van talent door employer branding te ondersteunen, het automatiseren van taken en voorspelt door middel van data wat er in de toekomst moet gebeuren op personeelsgebied. Gebruikers krijgen onder meer een dashboard waarop ze een overzicht krijgen van welke kandidaten in de pijplijn zitten, wie op gesprek is geweest, wie is beoordeeld en wie een aanbod krijgt.

Duizenden klanten

Hiermee dagen de heren de traditionele recruitmentwereld uit, die geen software direct aan klanten levert. Dat er interesse is in de software van de ondernemers blijkt alleen al uit hun omvangrijke klantenkring. Van huizensite Funda tot warenhuis Hudson’s Bay en van online bank Bunq tot Artsen Zonder Grenzen: allen maken ze gebruik van Recruitee. Het bedrijf is actief in meer dan vijftig landen en heeft meer dan tweeduizend klanten.

Het levert de onderneming dit jaar een verwachte omzet op van 3,8 miljoen euro. In plaats van de buit te moeten verdelen met gretige investeerders, houden Oostdam en Smoczyck het heft in eigen handen: hun bedrijf stellen zij volledig te hebben gebootstrapped, de aandeelhouders van het eerste uur zijn inmiddels uitgekocht.

Hele team

Maar goed, er zijn natuurlijk meer softwarebedrijfjes die zich op recruitment richten, in Nederland doet bijvoorbeeld Homerun het goed. Wat maakt het bedrijf van Oostdam en Smoczyk tot een unieke challenger? Oostdam: “Ons platform is gericht op samenwerken. Het kan gebruikt worden door een ongelimiteerd aantal gebruikers, dus het hele team kan meewerken.”

Over 2 jaar wil Oostdam marktleider in Europa zijn. In de tussentijd blijft zijn bedrijf “luisteren naar de wensen van de markt”. Die wensen zitten hem vooral in de vraag om nieuwe functionaliteiten; op het gebied van datarapportage zou Recruitee een pionier zijn. Oostdam over zijn honger naar vernieuwing: “We zijn nooit klaar met innoveren!”